Примена савремене технологије у настави код особа са инвалидитетом

Презентовање информација путем медија, интернета или у образовним установама, а посредством бројних уређаја као што су телефони, рачунари, билборди, аутомати, није свима доступно и то се, пре свега, односи на особе са инвалидитетом.

Слабовиде или слепе особе не могу користити визуелна средства која су најзаступљенија у сврху учења и преношења информација.Тешко покретне или непокретне особе се свакодневно сусрећу са проблемом савладавања простора који им није прилагођен. Пут од школе, кретање у оквиру зграде или учионице њима изискује велики напор.

С друге стране, особе са оштећеним слухом телевизијски или радио програм могу да прате искључиво ако им је прилагођен. Могу у настави да користе аудио записе, али излагање наставника не могу да прате уколико није обучен за то, у смислу познавања гестовног говора.

У циљу спречавања маргинализације и дискриминације особа са инвалидитетом, неопходно је п подићи друштвену свест о проблемима са којима се оне сусрећу и шире употребљавати одговарајућа технолошка средства која олакшавају препреке у информисању и образовању, истичу наставници и представници удружења која окупљају особе са инвалидитетом.

АСИСТИВНА ТЕХНОЛОГИЈА

Технологија која се употребљава у сврху помагања особама са инвалидитетом или сметњама у развоју, популарно се назива асистивна технологија. Прва фаза у примени оваквих средстава је учење како да се она што сврсисходније и ефикасније примењује, а потом тек долази и до примене технолошких достигнућа из ове области у свакодневном животу и учењу. Према врстама инвалидитета особа које користе ова средства, она се деле на: асистивну технологију за особе са телесним сметњама, за особе са оштећењем вида, за особе са оштећењем слуха, за особе са тешкоћама у комуникацији, за особе са тешкоћама у учењу.

ПАМЕТНЕ ТАБЛЕ

Паметне табле се користе као изузетно средство за учење и интеракцију јер се на њима презентују садржаји који су прилагођени, занимљиви па па се тако појачава мотивација за едукацијом код особа са инвалидитетом . Посебне резултате ове табле су дале у реду са децом са сметњама у развоју.

Пошто је употреба рачунара у школама и у сврху образовања често отежана , на тржишту и у појединим школама се користе свичери, прилагођене тастатуре, специјални мишеви и џојстик. Одабир опреме се врши тимски у свакој установи, за свако дете индивидуално. Кроз програме подршке се дефинишу циљеви и структура обуке, њена динамика и вид праћења.

Стручњаци препоручују употребу таблет рачунара који су лагани и лако преносиви. Ови рачунари омогућавају учење на алтернативни начин, коришењем едукативних апликација. Код деце са аутизмом нема фрустрација у случају грешке.

Поред компјутера у оптицају су и други уређаји, комуникатори, програми или X-BОX који подстиче развој моторике. Наравно не треба занемарити ни посебно дизајниране столове и столице, подупираче зглобова или држаче уређаја. Постоје помагала која синхронизују говор, аутоматски подешавају фонт слова или чак омогућавају да се курсор на рачунару помера померањем главе. Доступни су и рељефни штампачи, навигације рукописа, аутоматски читачи, бежичне оловке за читање и много тога другог.

Пројекат „Савремена технологија у настави“ суфинансира Министарство информисања и телекомуникација РС. Ставови изнети у подржаном пројекту нужно не изражавају ставове органа који је делио средства.