Коришћење савремене образовне технологије у настави

21. век са собом је донео брз развој науке, технике и технологије, а самим тим и убрзано повећање нивoа знања индивидуа у различитим областима. Квалитетно образовање предуслов је развоја економије у једној земљи и с тога је и у Србији, као и у читавом савременом свету, на снази борба за научно-технички прогрес у овој области. Традиционалном формалном образовању већ се увелико назире крај, а масовном употребом рачунара и савремених комуникацијско-информативних технологија створени су услови за иновирање образовних средстава, чиме образовање у нашој земљи полако, али сигурно, хвата корак са образовним системима најразвијенијих земаља у свету. Данас су и код нас доступни мултимедијални програми који нуде могућност коришћења електронских уџбеника са текстом, сликом, звучним анимацијама и филмовима, а наставна средства више се не своде само на традиционалну таблу са кредом, већ наставник/професор сваку наставну јединицу може да представи аудиовизуелно. С тим у вези, пројекат „Савремена технологија у настави“ који реализује портал Шест жица а суфинансира Министарство информисања и телекомуникација Републике Србије, усмерен је на афирмацију употребе савремених комуникацијско-информационих технологија у области образовања, као и развоја дигиталне инфраструктуре у образовним установама. Реализацијом овог пројекта јавности ће бити представљени бенефити које овај процес са собом доноси, али и приказане активности локалне самоуправе, виших нивоа власти, установа, привредних субјеката, појединаца, као и свих других актера друштвеног живота у области информатичког описмењавања, подршке увођењу савремене технологије у образовни процес, као и афирмације савремених облика наставе.

 

Коришћење савремене образовне технологије у настави

Телефони, рачунари, лаптопови… једном речју-савремена технологија, одавно је саставни део живота сваког од нас, најмлађих и младих поготово. Од најранијег детињства користе се сви поменути уређаји а традиционална настава више није нешто што привлачи пажњу ученика било ког старосног доба, па је употреба савремених технологија у настави веома значајна.

Осим деце, за различите иновације и напредак у настави заинтересовани су и професори, који осим интересовања, имају и обавезу да се стручно усавршавају. Управо из тих разлога , последњих неколико година, бројни су семинари и усавршавања, обуке намењене професорима како би и они побољшали свој рад али и квалитет наставе и образовања, уопште. Током обука професори, између осталог, имају прилику да науче како се користи савремена технологија попут интерактивних табли и друго.

Да би оправдали радну дозволу, односно лиценцу, наставници и професори дужни су да се стручно усавршавају ван школе и да током пет година, учешћем на семинарима и обукама, сакупе стотину бодова.

Поред обуке, веома је важна и примена наученог, то јест, како организовати занимљив и интерактиван час уз примену образовне технологије.

Како истичу професори, први корак је образовни софтвер који подразумева  скуп образовних садржаја као што су презентације, видео материјали, различите анимације и друго.

Затим ту је и мултимедија у образовању која подразумева комбинацију графике, текста, анимације, видеа и звука у наставни процес, како би се побољшала „визуелизација садржаја“ и интеракција између свих актера (пример мултимедије су: филмови, интерактивне енциклопедије, емисије, презентације…).

У настави потпомогнутој савременим технологија користе се и електронски наставни материјали који захтевају активност ученика и укључује и учење кроз истраживање.

Али ту су и образовне презентације у којима се користе текст, слике, једноставне анимације и звук са циљем да привуку пажњу ученика. Наставници припремају презентације за  час како би уштедели време за писање на табли и омогућили ученицима да кроз примере виде све о чему се говори.  Презентације су заправо “slide show” у који је могуће убацивати слику, видео и звук.

А како ђаци реагују на примену савремене технологије у настави?

16-годишња Јана, ученица Гимназије, истиче да је савремена технологија у настави нешто што је за њих сасвим нормално, свакодневница.

-Много су занимљивији часови на којима стичемо знања путем различитих презентација. То ми више држи пажњу и лакше запамтим све о чему професор говори. Такође, волим и када је час интерактиван, када се и ми, као ученици, укључујемо више у процес наставе и исказујемо своја мишљења током предавања- истиче ученица.

Пројекат „ Савремена технологија у настави“ суфинансира Министарство информисања и телекомуникација РС. Ставови изнети у подржаном пројекту нужно не изражавају ставове органа који је делио средства.